Objectieven met een bijzonder bokeh zijn razend populair. Zo zijn de tientallen jaren oude ‘Meyers’ niet aan te slepen en is de prijs voor tweedehands exemplaren de laatste jaren dan ook buitenproportioneel gestegen. Moderne objectieven streven naar perfectie, waarmee het bokeh mooi, maar niet echt bijzonder is. De objectieven van toen waren alles behalve perfect en juist die afwijkingen geven een foto net iets extra’s.
Lensbaby Velvet
Al een tijdje volg ik de resultaten van een bijzonder objectief: Lensbaby Velvet. Dit is een 56 millimeter objectief met een maximale opening van f/1.6. Met een korte scherpstelafstand ontstaat een vergrotingsfactor van 1:0,5 en heeft het objectief macrotrekjes. En daar leent dit objectief zich dan ook enorm goed voor.
Lensbaby is vooral bekend vanwege de kleine lensjes die met een composer bewogen kunnen worden. Hierdoor ontstaan vele creatieve mogelijkheden. Het werken met het scherpste punt in de foto, de zogenaamde sweetspot, is echter lang niet altijd eenvoudig. De Velvet is een ‘normaal’ objectief dat gewoon rechtstreeks op de body geplaatst wordt. Het is een degelijk gebouwd, zwaar objectief, dat geheel manueel bediend moet worden.
Bokeh
Het objectief van de Velvet geeft de foto’s een ouderwetse zachtheid. Dit gebeurt vooral bij de diafragmawaarden van f/1.6 tot f/4. Ga je verder, dan trekt het effect zich ver terug richting de hoeken van het objectief. Met de genoemde open diafragma’s ontstaat rond de heldere delen van de foto een lichte gloed, zoals je dat ook hebt bij een dubbelopname. Zijn er geen uitgesproken heldere delen aanwezig, dan resulteert het objectief in een aangename zachtheid. Het effect bij f/1.6 is af en toe misschien een beetje te heftig, maar diafragma f/2 en f/2.8 bieden fraaie resultaten.
Het is niet alleen de zachtheid en een gloed die dit objectief aantrekkelijk maken. Het bokeh van fel verlichte lichtpunten, zoals dauwdruppels, zorgen voor prachtige lichtringen die doen denken aan de eerder genoemde Meyer.
Gebruik
Het objectief is geheel manueel. Dat kan misschien even wennen zijn. Zelf beschik ik over meerdere manuele objectieven, zoals de LAOWA 15 mm, dus dat is geen enkel probleem. Wat direct opvalt, is dat je best ver moet draaien om de scherpstelling nauwkeurig te bepalen. Zelf hou ik hier enorm van. Met mijn Sigma macro-objectieven ben ik het scherpstelpunt namelijk al snel voorbij. Dat gebeurt met de Velvet niet zo snel, waardoor je nauwkeurig kunt werken. Omdat het objectief geheel manueel werkt, wordt het beeld in de zoeker een stuk donkerder bij het knijpen van het diafragma. Wie in Live View werkt heeft hier geen last van, omdat de camera het lichtverlies op het scherm compenseert.
Waarvoor te gebruiken? Ikzelf vind dit een erg fijn objectief voor het vastleggen van kleine details. De bokeh werkt dan het beste in het voordeel. 56 millimeter is voor landschapsfotografie eigenlijk een beetje veel. Dan moet je echt gebruik maken van een markant detail in het landschap. De randen van het beeld vervagen en krijgen een rondtrekkende twist. Dit zorgt voor een dromerig resultaat. Toch is het effect bij landschappen vaak een beetje teveel van het goede. Zelf hou ik het dus vooral bij details, zoals bloemen en juffertjes. Ook voor portretten is dit objectief uitermate geschikt.
Conclusie
Hou je van sfeer in een foto? Dan haal je met de Velvet een veelzijdig objectief in huis. Vanwege zijn specifieke kenmerken is dit objectief duidelijk niet voor iedereen geschikt.
Met dank aan Cameratools. Deze test is geheel onafhankelijk uitgevoerd. Zelf ervaren? Bij de workshops zal de Velvet in mijn cameratas aanwezig zijn en kan deze uitgeprobeerd worden. Helaas wel alleen met Canonvatting.
Hallo Bob,
leuk om te lezen dat jij ook een lensbaby hebt. Ik zit al enige jaren te dubben hierover. Ik vind hem het meest geschikt voor planten, bloemen en paddenstoelen maar minder voor insecten. Ik heb nog altijd het idee dat minimaal de ogen scherp moeten zijn…..
Maar de wilgen blaadjes zijn weergaloos mooi…!
Goed review…..
Bedankt Lianne
Hoi Bob, nou heb ik toch een beetje spijt dat ik hem vorige week niet heb uitgeprobeerd, de foto’s zijn geweldig, nergens mee te vergelijken. Volgende keer ga ik deze zeker uitproberen!
Uiteraard mag je ‘m de volgende keer proberen!
Hoi Bob,
Heb zelf een lensbaby Composer Pro maar blijf het heel erg moeilijk vinden,,
Eigenlijk lukt er met heel veel geluk één foto van velen.
Zou het aan mijn oog kunnen liggen.?
Ik ben nl. blind aan één oog en heb 70% zicht aan de rechterkant.
Als ik weet dat dat de oorzaak is verkoop ik hem.
Dat zou ik jammer vinden want ik blijf het toch een uitdaging vinden.
Of is het onkunde? En moet ik meer oefenen.
Dank voor je antwoord.
Beste Mieke, ik kan me voorstellen dat het met één oog wat moeilijker is, maar met 70% mag het daar in principe niet aan liggen. Het werken met een composer is zeker niet gemakkelijk. Dat komt omdat je de composer kunt bewegen en daarmee het beperkte gebied dat scherp is – de sweet spot – over het beeld kunt verplaatsen. Het is lastig dit scherpe gebied te herkennen en daarmee goed op het onderwerp te positioneren. Bij andere objectieven, zoals de Velvet, ligt het scherpe deel gewoon in het midden. Voordeel van een verplaatsbare sweet spot is dat je vrijer bent in het maken van een compositie en de afwijkingen van Lensbaby extremer kunt doorvoeren. Het vergt veel oefenen, nog niet opgeven dus!
Hoi Bob,
Wat een leerzame blog. Ik kijk ook al een poosje naar een lens naast mijn 100mm L macrolens van Canon en zie mooie dingen van de Helios, maar dat is toch niet helemaal mijn ding en dus kijk ik ook naar deze Lensbaby Velvet. Het softe en het bokeh van de Helios zie ik hier nu ook bij jou, bij de zonnedauw en de juffer. Wat een gave foto’s, dat zoek ik dus!
Ik ben dan ook nu helemaal om!
Dank voor je prachtige blog!
Groetjes Anne-Marie
Dank je Anne-Marie, leuk te horen! En er zit inderdaad een behoorlijke overeenkomst tussen de Velvet en de Helios, al hebben ze ieder hun eigen specifieke kwaliteiten.
Mooie foto’s en tekst Bob! (y)
Dank je Glenn
Hey Bob,
Nette review met mooie voorbeelden! Persoonlijk spreekt mij de combinatie van de bokeh en de soft focus wel aan. Je hebt het beste van twee kanten, zonder dat het te druk of te soft wordt zoals dat wel is het geval is bij de Meyers. Ik ga er graag een volgende keer is mee aan de slag 😉
Gr. Bob
Bedankt Bob en uiteraard mag je er mee aan de slag.
Dank je wel voor je antwoord Bob.
Hij gaat dus voorlopig nog niet op Marktplaats.
Ik blijf het toch proberen.
Groet en nogmaals dank.
Hey Bob,
Je vertelt hier dat je deze lens ook voor portretfotografie kunt gebruiken… heb je daar een paar voorbeeldfoto’s van?
Beste Els, als natuurfotograaf hou ik me niet bezig met portretten 😉 Geef bij Google als zoekterm maar Lensbaby Velvet in en bekijk dan de afbeeldingen. Je krijgt al snel vele portretten te zien.
Beste Bob,
Wat een mooi en praktisch artikel over de Lensbaby Velvet. Ik wilde deze lens al lang aanschaffen, maar heb ‘m nu voor mijn verjaardag gekregen. Wat een prachtige lens met zoveel mogelijkheden. Het is inderdaad zoeken, hoe je hiermee kunt en moet fotograferen. Vandaar dat ik naar reviews aan het kijken ben en hier aan het oefenen;!
Dit artikel gaf me wel weer handvatten… Dank je wel;!
Ik ga zeker je adviezen uitproberen.
Fijne dagen en hopelijk tot een workshop in de Hoge Venen;!
Mooi cadeau en heerlijke lens. Veel (speel)plezier!
Bedankt voor je inspirerende review van deze Lensbaby!
Prachtige foto’s. Heel sfeervol.
Bedankt Louis!