Zodra LAOWA – vooral bekend vanwege de 15 mm macro groothoek – met iets nieuws komt, is mijn interesse gewekt. Aanvankelijk ben ik een beetje teleurgesteld. Een 105 mm objectief klinkt namelijk niet echt als iets nieuws. Mijn Sigma macro-objectief heeft immers dezelfde brandpuntsafstand en natuurlijk valt dit bereik ook binnen de 70-200 van Canon. Twee bijzondere eigenschappen trekken toch de aandacht: Apodization Element en twee diafragmaringen.
Apodization Element
Het objectief is voorzien van een uniek optisch ontwerp met een Apodization Element. Dit element lijkt op de functie van een ND-filter, die dikker is naar de buitenzijde. De lichttransmissie vermindert geleidelijk, zodat een zachte, natuurlijke en mooi verspreid out-of -focus weergave (ofwel bokeh) geproduceerd wordt. Dat klinkt heel technisch, maar het komt erop neer dat de delen buiten het focusbereik uitgesmeerd en daarmee zachter worden.
Twee diafragma’s
Het objectief beschikt over twee diafragma’s. Eén ervan bevat acht lamellen en kun je getrapt instellen. Omdat je zo nauwkeurig met diafragmawaarden kunt werken, is dit bedoeld voor fotograferen.
Het andere diafragma gaat traploos en bestaat uit 14 lamellen. Vanwege de traploze beweging is dit diafragma vooral bedoeld voor filmen. Maar… door die 14 lamellen is het beeld zachter dan die van het getrapte diafragma. Wat mij betreft had het ‘fotodiafragma’ daarmee best achterwege kunnen blijven.
Combineer je beide diafragma’s, dan wordt het beeld bepaald door het getrapte diafragma.
Bouw
Net als bij zijn voorgangers is ook dit objectief oerdegelijk gebouwd. Dat zie en voel je direct. Het objectief is zeker geen lichtgewicht, maar dat straalt kwaliteit uit. Het objectief wordt geleverd met plastic zonnekap. Het geheel wordt geleverd in een nette doos.
Beeldkwaliteit
Verbluffend, ik kan er niets anders van maken. Het objectief is haarscherp, van rand tot centrum. Reeds vanaf f/2 zijn de hoeken scherp, met knijpen naar f/2.8 haarscherp. Dat is een verbluffend resultaat. Ik heb de scherpte vergeleken met de Sigma 105 mm macro en de Canon 70-200 f/2.8. De LAOWA wint met enorme voorsprong, dus ook van de veel duurdere 70-200. Voor mij als groot fan en gebruiker van de 70-200 kan ik niets anders zeggen dan dat ik lichtelijk teleurgesteld ben in Canon.
Chromatische aberratie is geen enkel probleem en ontstaat alleen i.c.m. een set tussenringen.
Bokeh
Natuurlijk draait het bij dit objectief vooral om het bokeh. Tijdens de korte testperiode vind ik de verschillen ten opzichte van de andere objectieven niet groot. Hiervan had ik meer verwacht. Bij bokeh denken veel mensen al snel aan fraaie lichtcirkeltjes. Dat is bij de LAOWA niet van toepassing, omdat het objectief de achtergrond vervaagt.
Duidelijk is wel dat het effect sterk verschilt van situatie tot situatie. Hoe groter de afstand van het onderwerp tot de achtergrond, hoe sterker het effect. In het eerste voorbeeld ligt de achtergrond binnen één tot twee meter achter het onderwerp. De LAOWA doet het qua achtergrond slechter dan de Sigma en de Canon. In het tweede voorbeeld is de afstand tot de achtergrond een stuk groter en zijn de resultaten zachter, iets dat ook geldt voor de concurrenten. Omdat de achtergrond ‘versmeerd’ wordt, raken lichte delen in de achtergrond minder snel overbelicht.
Gebruik
Het objectief beschikt over een zeer soepel draaiende scherpstelring. Je moet een flink stuk draaien om de scherpstelling te regelen. Voor sommigen zal dit een nadeel zijn. Ik beschouw het als een voordeel, omdat je zo zeer nauwkeurig kunt scherpstellen. De scherpstelring is op deze wijze gebouwd voor een soepele focus tijdens het filmen.
De LAOWA is vooral bedoeld als portretlens en zo presenteert LAOWA zichzelf ook. Waarin zit de meerwaarde voor natuurfotografie? De kortste scherpstelafstand bedraagt 90 centimeter en dat is best ver. Een veld met bloemen vormt een aantrekkelijke omgeving om met dit objectief te werken, waarbij je tussen de bloemen door fotografeert en optimaal gebruik kunt maken van het zachte bokeh. In combinatie met een set tussenringen kun je de LAOWA als (min of meer) macro-objectief inzetten. Je profiteert dan van de scherpte en de zachtheid van het bokeh. In tegenlicht doe je wel wat concessies in de beeldkwaliteit.
De enige uitdaging bij dit objectief is de belichting. Het objectief is volledig manueel en communiceert maar beperkt met de camera. In mijn test ging de belichting met een volledig open diafragma zonder problemen, maar daarna begon de belichting steeds verder af te wijken. Werken in de manuele stand voorkomt problemen.
Conclusie
Hoewel ’the bokeh dreamer’ tijdens deze test niet helemaal uit de verf kwam, is dit beslist een aantrekkelijk objectief. Het objectief is ongelooflijk scherp en voor detailfoto’s biedt dit objectief veel mogelijkheden. Wel heeft dit bereik sterke concurrentie, want ieder merk is in dit bereik actief. Heb je een objectief dat reeds rond de 100 mm ligt, dan zul je mogelijk niet snel geneigd zijn dit objectief aan te schaffen.
Sterke punten
- Degelijk gebouwd.
- Haarscherp beeld, geen noemenswaardige afwijkingen.
- Vloeiende scherpstelling.
Zwakke punten
- Minder bokeh dreamer dan gehoopt.
- ‘Fotodiafragma’ is minder zacht dan ‘filmdiafragma’.
- Lichtmeting niet accuraat.
Met dank aan Venuslens.nl voor het ter beschikking gestelde exemplaar. Deze test is onafhankelijk uitgevoerd in de buitenlucht.
Hallo Bob, dat principe had Nikon ook al op de al wat oudere modellen van het type Nikkor AF-D 135mm en een 105mm f 2. DC en dit laatste staat voor Defocus Control. Bij Konijnenberg staan ze hog steeds nieuw te koop. Geheel van metaal en superieure scherpte en bokeh. Groet, Peter
Hallo Peter,
Bedankt voor de leuke aanvulling
Groeten, Bob