Fujifilm heeft een nieuw objectief voor de middenformaatcamera’s, de GF45-100mm F4 R LM OIS WR. Met het 45-100mm vult dit objectief het gat tussen de 32-64mm en de 100-200mm. Tijd om deze lichtsterke lens eens aan de tijd te voelen.
De kennismaking en specificaties
Het objectief zit qua bouw exact tussen de 32-64mm en de 100-200mm in. Ondanks de lichtsterkte en het bereik is het objectief zo toch tamelijk compact gebleven (een kleine 15cm). Het zoomen gebeurt echter extern, waardoor de lens bij het zoomen dus langer wordt. Het verrassend beperkte gewicht van net ietsje meer dan 1kg onderstreept de compacte bouw.
Het objectief heeft een filtermaat van 82mm waardoor alle filters gemakkelijk op dit objectief te gebruiken zijn. Op 11 punten is het objectief stof- en spatwater dicht gemaakt, waardoor ‘ie zonder problemen mee het veld in kan. Daarover gesproken…
In het veld
Hoe houdt het objectief zich in het veld? Goed! Door het tamelijk beperkte gewicht, zeker voor middenformaatsystemen, kun je er prima mee uit de hand werken. De 5-stops beeldstabilisator bewijst hier zeker zijn dienst. Het lukt uit de hand foto’s te maken met een sluitertijd van 1/25s op 100mm. En dat met 51mp! Voor een geduldige landschapsfotograaf die toch veel op een statief werkt, maakt dat misschien allemaal niet zoveel uit, maar een portret- of straatfotograaf zal hier heel gelukkig van worden.
De zoomring loopt soepel, maar wel wat zwaar. Het is zeker geen groot bezwaar, het alleen valt op in vergelijking met de andere GF-objectieven. Hoewel het objectief niet enorm is, hangt er toch best een behoorlijk objectief aan de camera. Een statiefgrondel ontbreekt en was in mijn optiek wellicht een optie geweest.
Het bereik van 45-100mm biedt ongelooflijk veel mogelijkheden. Daarmee kun je heerlijk variëren zonder steeds van lens te hoeven wisselen.
Optische kwaliteit
Fujifilm legt de lat hoog voor zichzelf met de GFX 100 camera, met een resolutie van 102mp. Dat betekent dat ieder objectief van een uitmuntende kwaliteit moet zijn, wil je voldoende aan detail overhouden.
Om het beeld te testen op scherpte en chromatische aberratie heb ik twee fotoreeksen gemaakt, eentje op 45mm en eentje op 100mm. Je kunt ze beiden (als onbewerkte RAW) downloaden via deze link. Let op: ik stel de bestanden beschikbaar om zelf te beoordelen, het is niet toegestaan ze verder te verspreiden of in welke vorm dan ook te gebruiken.
45mm
Reeds bij f/4 is het beeld in het centrum al ragscherp (‘outstanding’ bij diverse labtests). Een toename in diafragmawaarde leidt nauwelijks tot extra scherpte. Ook in de hoeken is de beeldkwaliteit reeds vanaf een f/4 erg goed met slechts weinig chromatische aberratie. Navolgende foto’s zijn rechtstreekse exports van de RAW-bestanden, waarbij alleen de hooglichten wat getemperd zijn en de schaduwen iets zijn opgelicht. Er hebben geen verscherping of lenscorrecties plaatsgevonden.
100mm
De resultaten wijken op 100mm verrassend ietsje af. In het centrum is het beeld wederom vanaf volledige opening ragscherp. In de hoeken loopt de scherpte loopt wat terug met verwaarloosbaar weinig chromatische aberratie. Door het diafragma een stop te knijpen verdwijnt dit en is de scherpte ook in de hoeken prima. De vraag is nu of het heel erg is dat de hoeken iets minder scherp zijn. Voor mijn fotografie niet. Landschappen fotografeer je doorgaans niet bij f/4. Dat doe je wel bij details waarbij het wenselijk is dat de achtergrond vervaagt. In dit geval plaats je je onderwerp zelden in de uiterste hoeken.
Bokeh
Naast de kwaliteit van de scherpte is de kwaliteit van de onscherpte, het bokeh, minstens zo belangrijk. Het objectief is met f/4 lichtsterk en beschikt over een cirkelvormig diafragma van 9 lamellen. Dat komt het bokeh zeer ten goede. Waar de kwaliteit vaak al snel terugloopt zodra je het diafragma ook nog maar ietsje knijpt, blijft het bokeh aantrekkelijk. Dat is vooral te zien wanneer je tegen het licht in fotografeert, de zogenaamde bokehcirkels of -bubbels blijven ook bij hogere diafragmawaarden netjes rond.
Uiteraard komt het bokeh het best tot zijn recht bij f/4 in combinatie met het maximaal inzoomen tot 100mm. Het is jammer dat de kortste scherpstelafstand dan niet minder is dan 82cm (65cm bij 45mm). Je onderwerp moet daardoor wel een beetje vrij staan/hangen in de ruimte. Met f/4 vervaagt de omgeving echter snel, tevens een van de voordelen van het middenformaatsysteen.
Zonnester
Landschapsfotografen zijn vaak op een aantrekkelijk ‘zonnesterretje’. Dit ontstaat door de zon achter een donker element tevoorschijn te laten komen en daarbij het diafragma flink te knijpen. Zoomlenzen in het telebereik blinken hier vaak niet in uit, maar het sterretje van deze 45-100mm ziet er aantrekkelijk uit.
Voor wie?
De Fujifilm GF 45-100mm is een zeer aantrekkelijk bereik. Niet alleen omdat het objectief het gat dicht tussen de 32-64mm en de 100-200mm, maar omdat juist de brandpuntsafstand van 45mm tot en met 100mm voor heel veel situaties geschikt is. Je legt er (intieme) landschappen mee vast, prachtige details, abstracte werelden, maar ook personen, huisdieren, veelzijdige reportages, producten, enzovoorts. Een zeer veelzijdige lens voor iemand die wil beschikken over een hoogwaardig en betrouwbaar stukje techniek.
Conclusie
Fujifilm slaagt er wederom in om niet alleen een kwalitatief hoogwaardig objectief neer te zetten, maar ook te slagen in het aspect mobiliteit. Het gewicht is prima te handelen, het objectief laat zich goed bedienen en de beeldstabilisator zorgt ervoor dat je lang uit de hand kunt werken. Het was een veelzijdig feestje om mee te werken. De prijs van € 2.399,- lijkt (en is) een aardige smak geld, maar wijkt bijvoorbeeld niet heel veel af van bijvoorbeeld de 24-70mm van Canon. Daarmee zet Fujifilm een begerenswaardig objectief neer!
Pluspunten:
– Uitstekende beeldkwaliteit
– Zeer veelzijdig bereik
– Weather sealed
– Lichtsterk
– Beeldstabilisator
– Prachtig bokeh
Minpunten:
– Scherpte loopt ingezoomd in de hoeken bij f/4 wat terug
– Kortste scherpstelafstand van 82cm op 100mm
– Voor wie filmt: geen traploos diafragma
Klik hier voor alle specificaties.
Ja ik ben officieel ambassadeur van Fujifilm, maar heb zo oprecht mogelijk mijn bevindingen in deze review verwerkt. Daarom stel ik ook de RAW-bestanden beschikbaar zodat je er zelf een oordeel over kunt vellen. Benieuwd naar andere reviews? Bekijk dan de website van Frank Wandelt.